В Україні значно зросли обсяги підробленого бензину і дизпалива

1 балл2 балла3 балла4 балла5 баллов (Пока оценок нет)
Зміст статті

З-за різкої девальвації гривні та зростання акцизу в Україні значно зросли обсяги підробленого бензину і дизпалива. Про це говорять експерти ринку, підкреслюючи, що 80% палива у нас – імпорт, і платити за нього треба у валюті, передає "Сегодня". В першу чергу страждають від цього автовласники, бо "бодяга" здається дешевої тільки на перший погляд, але її витрата набагато вище, ніж заводського бензину, та й часто потім доводиться серйозно витрачатися на ремонт двигуна. Як розповів менеджер з приймання автомобілів СТО відомого німецького бренду Максим Початун, за останні 3-4 місяці кількість машин з проблемами паливної системи збільшилася приблизно на 60%. За словами експертів, обсяг фальсифікату за рік виріс в два рази. "Після підвищення з січня 2015 р. акцизу, податки (акциз і ПДВ) досягли 40% в ціні на бензин, дизпаливо – 30%, це 7 – 10 грн/л. Виробляти фальсифікат стало набагато вигідніше, ніж раніше, коли податки були 22-33%, адже очевидно, що "бодяжники2 нічого державі не платять, – сказав директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. "У 2014 р. через зростання цін на паливо частка фальсифікату зростала лавиноподібно і склала до 20% ринку, або 670 тис. т в рік (в 2013 р. було близько 10%. – Авт.). Підсумки за перший квартал будуть пізніше, але вже зараз зрозуміло, що ситуація не покращилася. За нашими підрахунками, за 2014 р. бюджет втратив 5 млрд грн, в 2015-му може бути недобір до 10 млрд грн", – сказав Куюн. За словами заступника директора НТЦ "Психея" Геннадія Рябцева, найчастіше в низькооктановий бензин або газоконденсат додають етанол, метилтретбутиловий ефір (отрута), відходи коксохімічного виробництва. "Навіть поверхневий аналіз показує, що "бодяжать", – говорить Рябцев. – Наприклад, одна з брендових мереж АЗС офіційно купила в 2014 р. 200 тис. т бензину, а продала… 320 тис. т. Звідки надлишки? При цьому три нафтобази на Київщині та Вінниччині придбали 20 тис. т газоліну, 10 тис. т газового конденсату, 30 тис. т октанопідвищуючих присадок. Все це змішується і продається на заправки. Але таке паливо шкодить двигуну. Якісний бензин проводиться тільки на НПЗ". Експерти кажуть, що на неякісний бензин найвірогідніше потрапити, заливаючись на невеликих немережевих заправках, де ціна палива менше на пару гривень. Втім, аналітик UPECO Олександр Сіренко вважає, що не весь бензин з кустарних НПЗ псує автомобілі: "Інакше дешевим паливом не змогли б. Проблема в тому, що у нас немає стандартів на сумішеві бензини, тому їх оголошують фальсифікатом. Але реально небезпечною бодяги на ринку не більше 10%, в основному в глибинці, де ніколи не було контролю за якістю палива". Є три простих експрес-способу не потрапити на явну бодягу: не купувати дуже дешеве паливо (на 2 і більш грн нижче звичайної ціни); перед заправкою понюхати пістолет – нормальне паливо не пахне побутовою хімією; капнути бензином на білу папір або на руку – після його випаровування не повинно бути масляної плями. Поки влада оцінюють серйозність проблеми. На запит з приводу контролю якості палива Міненерговугілля (зобов’язаному ретельно контролювати трейдерів) відповіли, що міністерство "моніторить ринок газу, нафти і продуктів їх переробки, причин для зростання цін немає", але про якість палива не згадали. У Держінспекції з питань захисту прав споживачів відповіли, що зараз заборонені будь-які перевірки бізнесу. Вони можливі лише за скаргами споживачів, але часто і на це в бюджеті не вистачає грошей. Нарешті, в Госфискальной службі запевнили, що з трейдерів вони стягують усі податки згідно з поданими ними документами. А займатися розслідуванням махінацій, пов’язаних з якістю палива, якщо вони є, повинні правоохоронні структури. Втім, як повідомили в прес-службі відомства, фіскали готові зайнятися проблемою догляду деяких трейдерів від податків, але спочатку це питання має вивчити Громадську раду при Госфискальной службі.   Нагадаємо, що в Україні (без урахування тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим, р. Севастополя та частині зони проведення АТО) в лютому 2015 р. через мережу автозаправних станцій (АЗС) було продано 128,7 тис. т бензину моторного, що на 33,7% менше показників аналогічного періоду 2014 р. Про це повідомляє Державна служба статистики (Держстат). В обсязі реалізованого бензину 54,2% припадало на продаж бензину моторного марок А-95, 45,4% – А-92, 0,2% – А-80, 0,2% – А-98. Роздрібний продаж дизельного палива в лютому 2015 р. склав 112,7 тис. т (на 17,9% менше), газу скрапленого 33,4 тис. т (на 16,1% більше), газу стисненого – 7,1 тис. т (на 13,2% менше). При цьому загальна вартість проданих світлих нафтопродуктів і газу через АЗС в грудні 2014 р. склала 6 млрд 630,8 млн грн, з якої 3 млрд 365,9 млн грн (50,8%) становив роздрібний товарооборот від продажу бензину моторного, 2 млрд 664,4 млн грн (40,2%) – від продажу дизельного пального, 490,9 млн грн (7,4%) – від продажу газу скрапленого (пропану, бутану) і 109,6 млн грн (1,6%) – від продажу газу стисненого (метану). На 1 березня 2015 р. на АЗС у залишках налічувалося 107,7 тис. т бензину моторного, 59,7 тис. т дизельного пального, газу скрапленого та стисненого – відповідно 8,6 тис. т і 0,08 тис. т.   Зазначимо, що роздрібні ціни на бензин і дизельне паливо в Києві 23 березня 2015 р. порівняно з попереднім торговим днем виросли в середньому на 1 копійку. Про це свідчать дані моніторингу цінового департаменту "Консалтингової групи А-95". Компанія А-80 А-92 А-95 А-95+ ДТ LPG КЛО н/п 18,99 19,69 21,79 21,29 (-0,30) 11,0 (-0,08) WOG 20,89 20,99 21,99 22,99 22,49 11,58 (-0,20) ТНК н/п 19,99 20,99 21,99 21,59 (-0,40)   БРСМ-Нафта н/п 18,99 19,69 20,99 20,99 (-0,30) 10,68(-0,50) Укрнафта н/п 19,00 19,50 19,70 22,00 11,30 Альянс (Shell) н/п 21,49 21,99 23,49 22,59 (+0,60) 11,09 (-0,40) ОККО н/п 20,99 21,99 22,99 22,49 11,55 (-0,20) LOTOS 16,40 18,45 18,95 19,95 21,50 11,40 (-0,40) Альфа-Нафта н/п 18,95 19,45 19,65 22,00   Формула Рітейл н/п 19,99 20,99 21,99 21,59 (-0,40)   Народна н/п 19,65 20,40 20,90 22,20 11,60 UPG н/п 19,30 (+0,30) 19,80 (+0,30) 20,20 (+0,20) 21,30 (-0,40) 10,98 (-0,92) SOCAR н/п 20,99 21,99 20,99 22,49 (-0,50) 10,98 (-0,80) Маркет н/п 19,00 19,50 н/п 21,50 (+0,50) 11,10 (-0,80)   18,65 19,99 (+0,01) 20,77 (+0,01) 21,61 (+0,01) 21,93 (-0,12) 11,24 (-0,39