Що робити, якщо дзвонять колектори?

1 балл2 балла3 балла4 балла5 баллов (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)
Зміст статті

Сьогодні ми поговоримо на не дуже приємну, але актуальну тему: що робити, якщо дзвонять колектори? Коли у позичальника, який має заборгованість перед банком або мікрофінансової організацією, виникає прострочення за кредитом, на певному етапі кредитор може продати проблемний борг колекторам, або ж найняти їх, щоб вони займалися “вибиванням” боргу в користь банку.

Останнім часом мене часто запитують про те, що робити, якщо дістають колектори, як розмовляти з колекторами і т. п., тому вирішив зібрати всі важливі відповіді на це питання в циклі статей.

Колектори використовують свій набір “інструментів” для роботи з боржниками, найчастіше – це телефонні дзвінки, що здійснюються з метою психологічного тиску і навіть залякування позичальника. Останнім часом нерідко виникають ситуації, коли колектори погрожують, залякують, телефонують вночі та вчиняють інші дії, які можна кваліфікувати як протиправні. Як вести себе у всіх цих ситуаціях, що робити, якщо дзвонять колектори – про все це в сьогоднішній публікації. Розглянемо найпоширеніші ситуації.

Як розмовляти з колекторами?

Перш за все, ви повинні добре орієнтуватися в законодавстві своєї країни і знати, що в багатьох випадках дзвінки колекторів незаконні або містять незаконні елементи. Наприклад, якщо колектори дзвонять в нічний час або дістають ваших родичів, це можна кваліфікувати як хуліганство, “перегинають палицю” з витребуванням боргу – як вимагання. Колекторські компанії, на відміну від вас, добре знають закони, і знають, де вони їх порушують, але можуть це робити, коли бачать, що їх клієнт не орієнтується в законодавстві. Їх мета одна – будь-якими способами “вибити” борг. Вони цим заробляють, і заради цього часто йдуть на порушення законів.

1. Підготуйтеся до розмови. Отже, якщо дзвонять колектори, а ви ще не готові до розмови, не можете спілкуватися з ними юридично грамотно, просто скажіть, що зараз зайняті і попросіть передзвонити пізніше. Після цього заходите в інтернет, переглядайте і перечитуйте рекомендації юристів, виписуйте посилання на законодавчі акти, тобто, готуйтеся до майбутнього розмови.

2. Записуйте розмову. Зараз практично на кожному телефоні є функція запису розмови. Якщо дзвонять колектори – обов’язково користуйтеся їй кожен раз, про що попереджайте абонента. У цьому випадку він напевно буде вести себе більш стримано і законно, розуміючи, що всі його протиправні методи і загрози в подальшому можуть стати підставою для притягнення його до відповідальності, у т. ч. кримінальної. Навіть якщо у вас немає можливості записати розмову – просто скажіть, що включили запис – це теж буде мати певний ефект.

3. Попросіть представитися і запишіть дані. Якщо дзвонять колектори – попросіть того, хто дзвонить чітко вказати фірму, яку він представляє, свою посаду у неї і прізвище, ім’я, по батькові. Запишіть ці дані: по-перше, в подальшому вони можуть знадобитися, по-друге, це теж психологічно змусить колектора вести себе більш коректно. Вони ж хочуть чинити на вас психологічний тиск? Використовуйте їх зброю проти них самих.

4. Попросіть чітко пояснити ставлення колектора до вашого боргу. тобто, запитайте, на якій підставі вам дзвонить колектор, яке відношення він має до банку, згідно яким документом (укладено договір про продаж боргу, представляє інтереси банку або щось ще?). Також запишіть всі ці дані – конкретні номери договорів між банком та колекторською компанією, на які посилатиметься хто телефонує. Попросіть колектора також вказати номер і дату кредитного договору, про який він збирається вести мову, порівняйте ці дані з вашим договором.

Якщо такої інформації представлено не буде – значить і розмовляти вам не про що: ввічливо поясніть абонента, що ви маєте кредитні зобов’язання перед банком, тому всі питання будете обговорювати і вирішувати тільки з ним безпосередньо, а не з третьою стороною, яка не має до цього ніякого відношення.

5. Поясніть колектору свою ситуацію. Якщо колектори дзвонять вперше, спокійно, чемно і коротко розкажіть, чому вам нічим платити кредит, вказуючи конкретні причини (наприклад, втрата роботи), що ви теж стурбовані цією проблемою і шукайте шляхи виходу, як тільки вони будуть знайдені – заборгованість буде погашатися. Також вкажіть на ті заходи, які ви вже хотіли зробити для вирішення проблеми, але банк не пішов вам назустріч (наприклад, писали заяву на реструктуризацію кредиту, але отримали відмову).

6. Попросіть запропонувати шляхи вирішення. Якщо постійно телефонують колектори, і просто вимагають погасити борг – це нічого не змінить: так і повідомте йому. Якщо ж вони будуть готові запропонувати дійсно дієві шляхи виходу із ситуації, наприклад, ту ж реструктуризацію чи вигідне рефінансування кредиту, в якому готові на ділі сприяти (адже погашення вами заборгованості в їх інтересах) – розгляньте ці пропозиції.

Якщо ж вам просто пропонувати взяти гроші в борг у родичів або микрозаймы для погашення заборгованості – коротко поясніть їм, що це для вас не вихід, і до цього ви вдаватися не мають наміру.

7. Не вступайте в дискусії. Особливо, якщо ви недостатньо юридично підковані. Взагалі, намагайтеся вести розмову з колектором максимально коротко. Якщо ви сумніваєтеся в правильності своєї відповіді на питання колекторів – краще не відповідайте взагалі. Скажіть щось на кшталт: “Я нічого не можу сказати з цього приводу” або “Я скористаюся своїм правом не відповідати на ваші питання”.

Що робити, якщо дзвонять колектори, а ви не хочете погашати борг?

У цьому випадку, швидше за все, ви самі є порушником закону, оскільки ухиляєтеся від виконання зобов’язань, взятих на себе згідно з кредитним договором. Однак, одночасно колектори, які дістають вас, теж можуть порушувати закон, тому є дієві методи позбавити себе від дзвінків.

Для цього спочатку увімкніть запис розмови, з’ясуйте і занотуйте всю необхідну інформацію про колекторі і його відношенні до вашого боргу (те, що вище зазначено в п. 2, 3, 4). Потім поясніть свою позицію: “Я не згоден з вашими вимогами. Якщо у вас є до мене претензії – ви можете подати на мене в суд. Надалі я не маю наміру з вами спілкуватися. Якщо ваші дзвінки будуть продовжуватися – я буду змушений написати в правоохоронні органи заяву за фактом вимагання.”

Колектори дістали дзвінками, що робити?

Якщо, незважаючи на ваші вимоги, дзвінки колекторів тривають, відповідайте ввічливо і коротко, що подальше спілкування між вами може бути тільки в суді, і кладіть трубку, при цьому записуйте всі розмови. Коли їх набереться, наприклад, близько десяти, можете сміливо звертатися в поліцію, слідчий комітет або прокуратуру писати заяву про вимагання, приклавши записи розмов, оскільки насильницьке примушення до виконання своїх зобов’язань є незаконним.

Для вірності можете проконсультуватися з юристами про те, як правильно написати таку заяву, або ж знайти зразки в інтернеті. По суті, в ньому немає нічого складного – можете просто викласти ситуацію у вільній формі і послатися на те, що в ній імовірно є ознаки порушення статті кримінального кодексу про вимагання або хуліганстві. Не зловживайте при цьому юридичними термінами, якщо не впевнені у своїй компетентності.

Практика показує, що після подання заяви та порушення кримінальної справи, або навіть проведення прокурорської перевірки, дзвінки колекторів, як правило, припиняються.

У будь-якому випадку, пам’ятайте про те, що якщо ви брали на себе зобов’язання по погашенню кредиту – їх необхідно виконувати. Швидше за все, рано чи пізно це доведеться зробити, наприклад, за рішенням суду, тому прикладіть всі зусилля до того, щоб не доводити справу до суду, а самостійно вирішити свої фінансові проблеми.

Ви отримали деякі поради і рекомендації про те, що робити, якщо дзвонять колектори, як розмовляти з колекторами. В наступних статтях на гроші в борг я продовжу розгляд теми стягнення проблемної заборгованості і розповім про те, що робити, якщо колектори дзвонять по чужим кредитом, якщо колектори дзвонять поручителя, сусідам, родичам, якщо вони погрожують, подають у суд і т. д. Приєднуйтесь до числа наших постійних читачів, стежте за оновленнями і підвищуйте свою фінансову грамотність. До нових зустрічей!