POS-кредити переживають не кращі часи

1 балл2 балла3 балла4 балла5 баллов (Пока оценок нет)
Зміст статті

Якщо пройтися зараз по магазинах – великим ритейлерам побутової та цифрової техніки, меблів, тощо, то можна помітити, що кількість банків, що надають кредити на придбання товарів, значно скоротилося. Розстрочка платежу, яка була настільки популярна, наскільки і поширена, практично відсутня. Номінально вона є, але на практиці видається набагато рідше, ніж скажімо півроку – рік тому. Якщо раніше на одного рітейлера доводилося 5-7 банків, готових видавати товарні кредити, то зараз навіть у великих роздрібних мережах «сидять» 1-2 банку. А в деяких випадках і жодного, їх місце стали займати брокери, котрі відправляють заявки покупців відразу в кілька кредитних організацій.

Звичайно, зараз банки скорочують витрати, закриваючи офіси і зменшуючи штат співробітників. Не дивно, що їх присутність у торговельних точках теж розглядається з позиції витратності. Зміст співробітника і робочого місця, а кількість таких місць навіть по одному регіону може бути кілька десятків, досить дорого, враховуючи не тільки заробітну плату, але і програмне забезпечення, підтримання інтернет-лінії і т.д.

Подібні спостереження підтверджуються цифрами, які говорять нам про те, що POS-кредитування втрачає свої позиції. Обсяги ринку товарних кредитів з початку року скоротилися на 16%, хоча з серпня негативна динаміка припинилася. Негативна динаміка POS-кредитів зафіксована вперше за 5 років. До цього року зростання «товарніков» становив у 2013 році 14%, в 2012 р – 18%, в ​​2011 г. – 24%, а в 2010 р.- аж 43%. Скорочення темпів зростання очевидне. У загальній місткості ринку кредити в торгових точках становлять 2,5% всього незабезпеченого кредитування, що в 1,6 разів нижче, ніж в 2010, коли на цей сегмент припадало 4%.

Банкіри відмовляються пов’язувати падіння товарного кредитування зі своїми діями. На їхню думку, причиною зниження частки товарних кредитів є тільки те, що в порівнянні з ними інші сегменти ростуть більш стрімко. Приміром, кредитні карти за останній рік збільшили свій портфель на 21%, а готівкові кредити – на 19%.

Чи означає це, що кредитні карти стали замінювати кредити в торгових точках? І так, і ні. З одного боку, кредитні карти, безумовно, стали більш популярні і затребувані серед покупців-позичальників. Переваги цього банківського продукту оцінили багато і почали активно ним користуватися. Цьому сприяли і самі рітейлери, не зволікати з установкою терміналів оплати на касах, що допомогло в підвищенні їх продажів.

Але, з іншого боку, масово кредитні карти видаються на невеликі суми, 20 – 50 тис. Рублів. Це ті карти, які пропонуються до оформленої кредиту, як предодобренние пропозиції і навіть надсилаються поштою. Згодом ліміт може бути збільшений, але рішення завжди залишається за банком і залежить від того, наскільки активно використовується карта. Пільговий період лише стимулює позичальників до здійснення покупок на такі суми, які вони зможуть повернути через місяць-півтора.

Товарний кредит – продукт, що має дещо іншу природу. Це швидкий і відносно легко оформлюваний і одержуваний кредит, який можна використовувати тільки на придбання конкретного товару. POS-кредитом оплачується строго сума товару, що купується, сам кредит має певну процентну ставку, фіксований термін і суму щомісячного платежу. POS-кредит може бути навіть безпроцентним, якщо це розстрочка. Витрати ж по кредитній карті можуть здійснюватися хоч кожен день, сума кредитних коштів обмежена лімітом, а сума щомісячного платежу – сумою витрачених коштів.

У цьому зв’язку багато залежить від того, як банки самі позиціонують кредитні продукти на ринку. Карта, безумовно, банку вигідна (може, навіть вигідніше POS-кредиту), адже з неї можна отримати прибуток навіть після видачі (комісії за річне обслуговування, за зняття готівки, оплату послуг і т.д.). А з урахуванням обмежень, встановлених ЦБ (доступ до фінансування, підвищення резервів, розрахунок середньоринкової ставки), комісійні та неопераційні доходи стають для банків просто порятунком. Швидше за все, саме банки зробили ставку на кредитні карти, а ніяк не кредитки «душать» POS-кредити.

Головне, що і зараз товарні кредити продовжують виконувати свою функцію. Якщо звернутися до того часу, коли все тільки починалося, то по суті, POS-кредити стали тим самим сполучною ланкою між банком і потенційним позичальником, коли проникнення кредитних продуктів в життя людей була мінімальною. Кредитні організації жадібно шукали клієнтів, а позичальники – можливість купити товари, на які банально не було грошей. Оформлення кредиту в офісах банку ще викликало страх, так як було справою незвичним і здавалося занадто складним і сильно зобов’язуючим. Зате в магазині привітні консультанти все робили швидко і без зайвих складнощів, і задоволені споживачі йшли з товаром на руках і кредитним договором під божевільні відсотки в кишені.

Зараз же ситуація змінилася. POS-кредити скорочуються. Але об’єктивних чинників до того, що вони пропадуть зовсім, ми теж не бачимо. Не виключено, що в нових реаліях підвищених вимог до ризиків, вони можуть трохи змінити свою форму, але зміст – навряд чи. Може бути, банкіри будуть ретельніше відбирати клієнтів, може, POS-кредитування застосовуватиметься тільки до дорожчих товарах, але все одно залишаться банки, які не відмовляться від цього виду кредитування.

«Ми були б навіть раді, якби наші конкуренти визнали, що POS-кредитування залишилося недовго жити, оскільки ми роботу на цьому ринку вважаємо для себе привабливою і бачимо тут хороші перспективи», – прокоментував статистку зниження обсягів товарних кредитів голова правління ОТП Банку Георгій Чесаков. Погоджується з колегою і заступник голови правління банку «Хоум Кредит» Юрій Андрес, відзначаючи, що його банк не готовий відмовлятися від сегмента, який приносить 3 млн. Нових клієнтів на рік.

Потрібно відзначити і те, що POS-кредит – це продукт сезонний. І зростання споживання, так чи інакше, буде стимулювати цей сегмент до зростання. Початок року зазвичай пов’язано зі скороченням обсягів POS-портфелів, влітку ситуація стабілізується і до кінця року позначається зростання. Хоча наприкінці поточного року банкіри і не очікують виходу на минулорічні показники, але зростання точно з’явиться до новорічних свят. Вже зараз є тенденція до збільшення середньої суми POS-кредитів. Так, Банк Хоум Кредит відзначає двократне збільшення суми.

Весь ринок кредитування зараз переживає кризу, і, як і іншим сегментам, товарному кредитуванню необхідно підлаштуватися під змінюється кон’юнктуру. Швидше за все, відбудеться перерозподіл навантаження з одних гравців на інших. Ті банки, чиї бізнес-процеси будуть більш підготовлені до роботи в настільки ризиковому сегменті, зможуть сконцентрувати на собі левову частку цього ринку. Решта просто підуть з нього, знайшовши себе в чомусь іншому, скажімо, в тих же кредитних картах. Але остаточного краху чекати все-таки не варто. Особливо з урахуванням падіння доходів населення, коли окрім як в кредит, деякі товари просто не купиш. Ну, а попит, як відомо, народжує пропозицію.

У висновку відзначимо, що лідером серед цілей використання кредитів в торгових точках і раніше є побутова техніка. За даними «Секвойя кредит консолідейшн» такі товари займають 45% в загальному обсязі POS-кредитування. Зв’язок і меблі беруть на себе 16% і 10% відповідно.