Антимонопольний комітет звинуватив торгові мережі у завищенні цін

1 балл2 балла3 балла4 балла5 баллов (Пока оценок нет)
Зміст статті

 Антимонопольний комітет України 24 березня надав обов’язкові для розгляду рекомендації 13 торговельним мережам про вжиття заходів щодо зниження роздрібних цін до рівня, який існував до періоду підвищеного попиту на продовольчі товари. Про це йдеться в прес-релізі комітету. "У зв’язку зі стрімким зростанням попиту та одночасним підвищенням цін на продовольчі товари в період з 21 лютого по 28 лютого 2015 року, АМКУ почав дослідження діяльності найбільших торговельних мереж Києва, Львова, Дніпропетровська, Одеси та Харкова, постачальників в ці мережі і виробників продуктів на предмет дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції", – йдеться в повідомленні. Як зазначається, попередній аналіз отриманої від торгових мереж інформації показав, що окремі торговельні мережі в питанні ціноутворення на окремі товари допустили зростання роздрібних цін випереджаючими темпами. Так, при підвищенні закупівельної ціни на крупу гречану на 16% роздрібні ціни збільшилися на 39%. При підвищенні закупівельної ціни на борошно пшеничне-на 58% роздрібні ціни збільшилися на 70%. При майже незмінній закупівельною ціною на сіль кам’яну протягом лютого місяця поточного року роздрібні ціни підвищилися на 13%. "тобто середня маржа між закупівельною і роздрібною ціною на окремі товари в період підвищеного попиту населення зросла більш ніж на 50%", – повідомляє прес-служба. Як зазначається, враховуючи істотний вплив торговельних мереж на ціноутворення, саме їх поведінку і підштовхнуло до подальшого зростання цін по всій Україні. "Однак на сьогоднішній день є підстави для зниження роздрібних цін на основні продовольчі товари до рівня, що існував до періоду підвищеного попиту. В даний час спостерігається тенденція до стабілізації офіційного курсу гривні до іноземних валют і зниження цін на пально-мастильні матеріали", – йдеться в прес-релізі. "З метою запобігання порушень законодавства про захист економічної конкуренції, АМКУ надав обов’язкові для розгляду рекомендації торговельним мережам ТОВ "ПАККО-холдинг", ТОВ "Фоззі-Фуд", ДчП "Фуршет Центр", ТОВ "Фудмаркет", ПІІ "Білла Україна", ТОВ "ЕКО", ТОВ "АТБ-маркет", ТОВ "Метро Кеш енд Керрі – Україна", ТОВ "Ашан Україна Гіпермаркет", ТОВ "Омега", ПП "Таврія Плюс", ТОВ "Таврія – В№, ТОВ ТМ "Барвінок", – повідомили в комітеті. Антимонопольний комітет України перевірить 30 аптечних мереж у зв’язку з завищенням цін в період ажіотажного попиту, повідомив виконуючий обов’язки голови АМКУ Микола Бараш. «По лікам зараз готується технологічна карта, отримуємо відповіді з 30 аптечних мереж і подивимося. Я думаю, що по якійсь кількості аптечних мереж, які в цей період завищували ціни, точно будуть відкриті справи», – сказав Бараш. Також в. о. голови АМКУ зазначив, що аналогічні перевірки будуть проведені на ринках нафтопродуктів і продовольства. Антимонопольний комітет України в рамках вивчення ринків соціально важливих товарів проаналізувала цінову ситуацію на ринку хліба та хлібобулочних виробів, підтвердив зростання цін на цьому ринку в середньому на 3,5% та рекомендувала суб’єктам господарювання утриматися від необґрунтованого підвищення цін. Раніше фахівці комітету вивчили ситуацію на ринку водопостачання та контролю споживання води, рекомендувавши Нацкомісії, що здійснює регулювання у сфері електроенергетики і комунальних послуг, провести додаткову перевірку лічильників води. Нагадаємо, що в ажіотажному рості попиту і завищенні цін міністр аграрної політики і продовольства Олексій Павленко звинуватив самих рітейлерів. Він зазначив, що на засіданні уряду має намір підняти питання про розслідування підвищення цін на продукти харчування перед Антимонопольним комітетом і Міністерством економічного розвитку і торгівлі. "Я вважаю, що це індикатор паніки, продукти харчування є в достатній кількості. Я прошу населення дуже зважено до цього ставитися", – заявив він, відповідаючи на питання журналістів після Всеукраїнського аграрного форуму. Сплеск цін Павленко називає спекулятивним. Однак у львівських торгових мережах АМКУ вже проводить перевірку щодо ажіотажного попиту з боку населення на окремі продукти харчування – цукор, борошно, олію, крупи. Голова львівського відділення комітету Андрій Бесараба вважає, що причиною аномального попиту може бути як змову серед споживачів або постачальників, так і серед рітейлерів. Кому такий хід може бути вигідним, поки неясно. Різке зростання попиту не дозволить мереж суттєво заробити: націнки на соціальні групи товарів (соняшникову олію, крупи, борошно тощо) регулюються державою і не можуть перевищувати 15%. Інші товари, маржа на яких може становити 30-40%, не користуються підвищеним попитом у покупців. "Імпорт практично не продається", – каже Баленко. Керуючий партнер консалтингової компанії Retainet Олександр Ланецький зазначає, що отримати прибуток ритейлери зможуть тільки при подальшому подорожчанні вартості валюти. "наприклад, сьогодні продавши товар за 120 грн, мережа може купити 4 долари, якщо через два місяці, коли потрібно буде повертати гроші постачальнику, долар буде по 40 грн, рітейлер заробить 1 долар на цьому продукті", – каже він. Дзеркальні втрати будуть у постачальників. Але якщо гривня зміцниться, то мережа може отримати збитки. Відзначимо, що в 2012 році АМКУ звинуватив найбільші торгівельні мережі України у картельній змові і необгрунтованому завищенні цін на продукти харчування. Тоді підставою для розслідування стало застосування торговельними мережами схожих механізмів, які могли призвести до економічно необгрунтованого підвищення цін на продукти харчування. Зокрема, ціни на молочну продукцію, макаронні вироби, соняшникову олію, крупи, м’ясо та рибу у 2011 році і на початку 2012 року підвищилися на 15-60%. У той же час індекс споживчих цін в той період зріс лише на 13,5%. За вчинення подібних дій законодавство передбачає максимальні штрафні санкції в розмірі до 10% доходу компаній-відповідачів, що в абсолютних цифрах становить близько 20 млрд грн. Разом з тим, у листопаді 2014 року в. о. голови АМКУ Микола Бараш заявив, що комітет відмовився від наміру накласти штраф на рітейлерів у розмірі 20 млрд грн, але при цьому збирається ініціювати зміну правил гри на ринку роздрібної торгівлі. У той же час, комітет неодноразово обіцяв винести остаточне рішення у справі про картельну змову мереж «у найближчі тижні». Однак цього не сталося і по сьогоднішній день.